„Robotyka dla przedszkolaka” rok szkolny 2020/2021

 Wraz z początkiem września 2020 roku rozpoczęły się zajęcia edukacyjne z elementami kodowania, programowania i robotyki „Robotyka dla przedszkolaka”.

Dzieci z grup najstarszych naszego przedszkola stawiają  kroki w świecie programowania. 




KOLOROWE KUBECZKI


Aktywności z wykorzystaniem kubeczków


Zabawy offlinowe są doskonałą okazją do  świetnej zabawy połączonej z rozwijaniem logicznego myślenia, koncentracji, spostrzegawczości.




Tak było właśnie podczas naszych zajęć.





Bawiliśmy się w aktywność "Kubeczkowe bystre oczko".
Ustawialiśmy kubeczki według rożnych schematów. Dzieci zapamiętywały układ kubeczków a potem starały się odwzorować schemat.




Ustawiane były także kubeczkowe wieże według narysowanego schematu. 
Dużo radości sprawiła zabawa "Kolorowe rytmy". Układaliśmy  kubeczki w określonym porządku, powtarzając rytmicznie następstwo kolorów. Zadanie choć wydaje się proste , takie wcale nie jest. Drużyny przemienienie wymyślały zadania, a potem eksperckim okiem oceniały poprawność ustawień elementów w konstrukcjach.




Rozegraliśmy też "Kubeczkow sudoku" na macie do kodowania. Zadanie choć nieproste, we współpracy udało się osiągnąć sukces. Przedszkolaki analizując różne rozwiązania ustawiły kubeczki zgodnie z ustalonymi algorytmami.












Na finał zajęć została zbudowana wspólna kubeczkowa wieża. Ta aktywność wymagała wyobraźni, współpracy i precyzji. Tu emocji było chyba najwięcej :)




DZIEŃ KROPKI
"Kropka" Petera H. Reynoldsa zapoczątkowała 15 września jako święto kreatywności, talentu i odwagi w pokonywaniu trudności. Mała Vashti, bohaterka książki dzięki kropce uwierzyła w siebie.




Dzieci z grup najstarszych,  uczestnicy zajęć  z robotyki, również brali udział w świecie Kropki. 

 Głównym celem zabawy z kropką i aplikacją Quiver było pokazanie, że każda osoba może być kreatywna, a prosta kropka może sprawić, że odkryje niezwykłe pokłady twórczej inwencji. Historia Vashti i jej kropki skłoniła dzieci do poszukania swojego talentu.



Okazało się, że każdy ma ich wiele i są one naprawdę ciekawe. Dzieci przedstawiły w sposób graficzny, to co potrafią robić najlepiej. 

Powstały piękne rysunki. Potem zadziała się „magia”. Przy pomocy aplikacji Quivwer grafika z kartki stawała się przestrzenna.  








Kropka z narysowanym talentem stawała się kulą, która można było dotykać, obracać… Radość wypełniała salę.
Historię Vashti sprawiła, że dzieci dostrzegły, jak wielka siła tkwi w nich. Zwykła kropka sprawiła, iż dzieci odkryły w sobie niezwykłe pokłady talentów.

Fotogaleria













Pierwsze spotkanie z robotem





Na pierwszych spotkaniach z robotem Doc, dzieci uczą się orientacji w przestrzeni, rozwijając wyobraźnię przestrzenną. 




Robot, który wędruje po specjalnej planszy, wyznaczał dzieciom zadania do wykonania.


 Młodzi programiści z naszego przedszkola planowali drogę dla robota. Następnie układali kody posługując się kartami z symbolami kierunkowymi. 



Kolejnym etapem było zaprogramowania robota tak, by poruszał się według poleceń.







 Robot wędrował po planszy realizując program wgrany przez uczestników. 



Za każde dobrze wykonane zadanie, robot wyrażał swoje zadowolenie i wygłaszał pochwalę. 







Zajęcia wypełnione są wyzwaniami programistycznymi, które sprawiają dzieciom wiele radości.



Fotogaleria:














 





















                        Świecąca kartka

- to kolejne zajęcia realizowane z grupą najstarszych przedszkolaków

 

                                          Miejskie Przedszkole nr 1 w Mszczonowie 

                                         znalazło się wśród laureatów III edycji

PROGRAMU GRANTOWEGO

T-MOBILE POLSKA Z FUNDACJĄ CODERDOJO POLSKA

 FAJNE GRANTY T-MOBILE 2019


💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 


Grantem zostali wyróżnieni pasjonaci nowych technologii, chętni do działania. Grantobiorca opracował scenariusz zajęć wraz z listą materiałów, które musiały zmieścić się w pudełku.





 W ramach  działań granatowych zostały przeprowadzone interdyscyplinarne zajęcia wykorzystujące nowoczesne technologie w nauczaniu. W jednym projekcie zostały połączone rożne dyscypliny naukowe. 

Zajęcia te miały charakter lekcji STEAM, łącząc ze sobą róże dziedziny nauki. Poprzez zabawę dzieci z najstarszych grup przedszkolnych, zdobyły nowe umiejętności i wiedzę.

Pomysł na realizację zajęć powstał podczas zajęć w Future Classroom Lab w Brukseli oraz dzięki merytorycznemu wsparciu Joanny Apanasewicz. 


💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 

Oto opis i relacje z zajęć

Świecąca kartka - prosty obwód elektryczny na kartce papieru

Mając taśmę miedzianą i diody LED można zrobić podświetlaną kartkę.  Budując na papierze obwód elektryczny,  kartka z robotem, zwierzątkiem czy świąteczna z życzeniami będzie migała kolorowym światełkiem.





Prace, które powstałe w czasie zajęć.

    Zanim przedszkolaki przystąpiły do wykonywania świecącej kartki, poznały budowę diody. Obejrzały także  baterię w obu stron zwracając uwagę, że  na jednej jest „+” a na drugiej „-”. Dzieci spróbowały połączyć baterię z diodą, tak by dioda zaświeciła.  Zbudowały  prosty obwód elektryczny, a wcześniej rozmawiały o materiałach, które przewodzą prąd. Ważnym elementem pogadanki było omówienie zasad bezpieczeństwa.


Otwieranie tajemniczego pudełka

💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 

           


                                     Kolorowanie kartek

💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗  

W pudełku znajdowały się materiały potrzebne do przygotowania świecącej kartki.

Po wypakowaniu magicznego pudełka Fajnych Grantów, przedszkolaki rozpoczęły przygotowania swoich kartek. Pierwszy etap, to piękne pokolorowanie robota lub kotka.

       

      


               
                       Tworzenie obwodu

💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗  

Kolejnym zadaniem było  zrobienie obwodu elektrycznego. Do tego zadania przedszkolaki używały diody, taśmy miedzianej i baterii.







            Zadanie ukończone - kartki świecą

💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗  




Magiczne kartki z czarodziejskiego pudełka Fajnych Grantów

💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 💗 


Fotogaleria  z roku szkolnego 2020/2021












Kubeczkowe kodowanie





Nauka języka angielskiego z robotem mTiny







Kodowanie według określonego sposobu wyznaczanego przez aplikację mobilną























Programowanie z Ozobotem


 















Programowanie z mTiny